В последните дни в медиите се коментира факта, че жалбите до Комисията за защита на потребителите /КЗП/, подадени по интернет от началото на следващия месец следва да бъдат задължително с електронен подпис. Така разпоредили депутатите, приемайки промени в Закона за защита на потребителите, влязъл в законна сила от първи март тази година.
Електронният подпис струва 40 лв. Това е цената на картата и четецът за електронен подпис. Освен това притежателят му следва да плаща и всяка година такса от 20 лева за поддръжката му. Хитро, нали? За да се жалваш срещу институции и некоректни фирми, често самите те държавна собственост и монополисти при това, следва отново да си бръкнеш в джоба, след като вече издържаш с данъците си държавната администрация.
Но и това не е всичко. На първо място следва да се напише съвсем точно наименованието на институцията, до която подаваш жалбата – не дай си, Боже да сбъркаш думичка или буква дори – нещо напълно нормално при постоянните безсмислени реорганизации. Резултатът – веднага жалбата отива в коша.
Още по-безумно е изискването да знаеш точното име на търговския обект или фирмата, срещу действията на която се жалваш, седалището и адреса им на управление. Тук се питам дали трябва да се опишат и особените белези и, може би, татуировките на рамото на собственика. Естествено, следва да приложиш и всички документи по сделката - касови бележки, договори, фактури – добре, че не ги искат и нотариално заверени или подкрепени с декларация от арменския поп.
Разбира се, следва жалбоподателят да си даде всички лични данни, име, адрес, телефон и имейл. Това пък ще даде възможност на фирмата или институцията, срещу която се жалва, бързо да го идентифицира и да му причини куп неприятности.
Гениално, дами и господа законотворци!
Уж вървим към модернизиране и улесняване на връзката между гражданското общество и администрацията, пък на практика създаваме куп пречки пред гражданите, включително и финансови. Така, де, а да видим баба Иванка с пенсия от 100 лева как ще се справи с електронния подпис и таксите за поддръжката му, та да се жалва срещу Енергото, което е надписало сметката й за ток, в скромната й къщичка на село.
Картинката се изяснява достатъчно! За да стане обаче напълно ясна, предлагам да се промени наименованието на Комисията за защита НА потребителите в далеч по-съответстващото на действителността име – Комисия за защита ОТ потребителите.
Гражданин без електронен подпис
Няма коментари:
Публикуване на коментар