28 май 2012 г.

Важна стъпка в живота ми


От редактора:  Ашли Брайънт от Националния координационен център на фондацията за хората с увреждания представя тази статия.  Програмата за обществени дейности е програма за професионално развитие на обществените лидери по целия свят, за да сътрудничат в американски граждански проекти.  В мисията си за увеличаване на добрите възможности на хората с увредено зрение в Перу, Анджела Марин Ривера търси възможност за професионално развитие и сътрудничество с американски организации на слепи като същевременно разширява собствените си самостоятелни умения за живот.  

Ето историята на Анджела: Аз съм родена в Лима, Перу.  Без зрение съм от началото на живота си поради цитомегаловирус, състояние, причинено от рубеола.  През по-голямата част от моя живот живея с родителите ми Фернандо и Кармен и сестра ми Даниела.  Родителите ми винаги се грижат за моето образование и ми помогнаха да раста като всяко друго дете.  В началото учих в училище за деца с нарушено зрение.  Там усвоих брайлово писмо.  След това учих в гимназията.  Там бях единствената сляпа ученичка, но учителите ми помагаха в учебните занятия.  Редовно бях включвана в практическите занятия, което беше полезно.  След гимназията постъпих в националния университет за жените, за да уча езици и превод.  Учех се добре и успешно завърших обучението си.  След като завърших колежа, работих като компютърен учител, преводач и компютърен информатор, което ми помогна да бъда полезна и да получа повече увереност в себе си.  Един ден когато правех някои изследвания на моя компютър, аз прочетох за програмата за обществени дейности, управлявана и финансирана от отдела за образование и култура на Държавния департамент на САЩ.  Тази програма търси добри лидери по света, които искат да насърчават развитието в техните общности.  След обмисляне на тази интересна възможност, реших да се посветя на  програмата.  Знаех няколко организации на слепи в Перу, а също и имах опит в преподаването на компютърни умения на незрящи хора, затова реших да продължа да помагам на слепите хора да бъдат успешни в живота.  По-късно получих имейл от Департамента, в който ми съобщиха, че съм включена за участие в програмата за обществени дейности в САЩ.  Това ще бъде четири месечно обучение за работа с приемащата организация.  След обучението ще направя проект в родната си страна.  Беше ми казано, че моята организация домакин ще бъде Националната федерация на слепите.  Бях развълнувана и напрегната, защото това ще бъде предизвикателство за мен да живея в друга страна без семейството и приятелите си, но реших да продължа напред с тази възможност, за да се науча да бъда добър лидер.  Когато за първи път пристигнах в САЩ всички сътрудници се събраха във Вашингтон на общ обучителен курс.  След това всички участници отидоха в приемащите организации.  Отидох в Балтимор и останах в Националния център на слепите в продължение на една седмица.  Там се срещнах с госпожа Джоан Уилсън, голяма и силна жена.  Говорих с Джоан за моите цели и проекти, които исках да постигна.  Тя ми помогна да разбера философията на Националния център за слепи и ми разказа за центровете за обучение за независим живот в страната.  Тя ми каза, че би било чудесно, ако имам възможност да посетя един от тези центрове.  И така аз станах клиент на Националния рехабилитационен център в Небраска и започнах да се обучавам.  След началното ми запознаване с центъра, решихме, че в обучението по моята програма ще се наблегне на уменията в дома и на използването на бял бастун за движение в околното пространство.  За компютрите и брайла аз вече имах достатъчно добри умения.  Моят инструктор по домакински умения ми помогна да придобия готварски умения и ме накара да се чувствам комфортно в кухнята.  Научих се как да поддържам моя собствен самостоятелен апартамент.  Аз съм благодарна на моя инструктор за цялото време, което тя прекарва с мен и за всички придобити знания.  В класа за обучение в самостоятелно движение с бял бастун аз научих как да използвам правилно белия бастун и как да пътувам самостоятелно.  Научих също, как да пресичам улици самостоятелно, да проучвам непознати места и да откривам вярната посока.  Беше много важно, че инструкторът по ориентиране и мобилност имаше много търпение, знания и опит.  Като сляп инструктор той наистина разбираше нуждите ни.  Аз оценявам голямата подкрепа, която целият персонал ми даде по време на моята програма.  Инструкторите в Центъра за незрящи в Небраска са най-добрите, които някога съм срещала и са чудесен пример за това как може да се помага.  Имам нови приятели в Америка и аз винаги ще помня времето, прекарано с курсистите в центъра и социалните контакти.  Всички тези приятели ми помогнаха да променя живота си и да бъда по-добро човешко същество.  Сега се чувствам достатъчно силна, за да постигна моите лични и професионални цели.

Автор: Анджела Марин Ривера
сп. "Брайл монитор" май 2012 г.
Превод: Ваня Петкова


Няма коментари:

Публикуване на коментар